onsdag 12 augusti 2015

Svår känning!!

Har tagit en välbehövlig paus från bloggen, men känner att det är dags att börja skriva igen då vi nu har påbörjat den spännande utbildningen för vår hund Charlie som ska bli Diabeteshund 
Nu såhär 1 timme efter att Elsa fick en helt oväntad och en väldigt kraftig blodsockerkänning så känner jag att vi mer än någonsin behöver honom. 
1.1 mmol/l visade mätaren samtidigt som jag försökte få i henne druvsocker! Hon skrek, svettades och sa att hon höll på att svimma! Slog och fäktades samtidigt som hon skrek på vatten! Hon svepte 3 glas efter varann medans hon flamsigt spottade ut lite vatten från mun ut på golvet. Det tog ett bra tag innan hon var som vanligt igen. Hon såg mig suddigt och benen sa hon var som spagetti. Det var så jobbigt att behöva se henne må sådär dåligt! Hade vi haft cgm (kontinuerlig blodsockermätare) så hade den varnat oss innan, men efter en jobbig prövotid med tuffa nålbyten av cgm så tog vi en paus. Hon klarade inte av när nålen trycktes in i magen, trots bedövningsplåster. Vi var t.o.m hos en terapeut på lekterapin flera gånger under våren för att få hjälp med Elsas rädsla, men utan resultat. 
Hon klarar helt enkelt inte av den tyvärr! Så vi fortsätter att sticka hennes fingrar minst 12 ggr per dygn! Känns som att gå tillbaka till stenåldern (som en annan mamma uttryckte sig) Med cgm kunde man se trender och hur hennes blodsocker såg ut var 5:e minut, nu har vi inte alls koll på samma sett och då händer det här med känningar av olika grader titt som tätt. 

Elsas cgm-infart som gör ont! 

Elsas OmniPod visade 1.1 mmol/l

Vår Labradoodle Charlie som ska bli diabeteshund - www.diabeteshund.se 


6 kommentarer:

  1. Hej! När jag jobbade med diabetsbarn så tog vi blodsockerprovet på ovansidan av underarmen, just för att kunna spara de små fingrarna. Men detta kanske ni redan testat?

    SvaraRadera
  2. Hej! Tyvärr är Elsa så stickrädd och bestämd med att bara sticka i fingrarna! Så det funkar inte med något annat

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Hälsa Elsa att jag tycker att hon rockar..och det är den finaste komplimang jag har!

    Jag tycker dexcomen ser plågsam ut. Att behöva "sega" in en lång nål hade gjort mig med stickrädd och jag har ändå haft diabetes i mer än tre decennier. Dessutom känner man mycket mer när man är liten. Tänk bara på hur vaccinationer upplevs av en som liten, jämfört med när man blivit vuxen. Man har mer nerver att känna med som barn. Även om en terapeut kanske provar att sätta motsvarande på sig själv för att bevisa att det inte gör ont, kan terapeuten inte veta någonting om den saken om den inte har samma ålder och samma mängd underhudsfett som den som är rädd. Att vara rädd för något som faktiskt gör ont går inte att bota, det är så det ska vara. Ren överlevnadsinstinkt. :)

    Har ni testat enlite? Mycket lättare och snabbare att sätta dit, men kräver en Medtronic-pump.

    SvaraRadera
  4. Tack för bästa kommentarern!! Elsa log stort!! Och tack säger jag för att du delar med dig!! Hon har inte provat enlite, men däremot ska hon ev. få prova Libre. Tydligen snäll infart enligt dia.sjuksköterskan. Hon och vi är så nöjda med OmniPod så det är dumt att byta då! Men tack för tips!! Ha en fin kväll!!

    SvaraRadera
  5. Carola Lättman23 november 2015 15:59

    Hejsan! Min son insjuknade nu i juli, 11 år gammal. Just nu har jag en dag jag bara vill ut och skrika��. Nästa vecka ska vi på info om omnipod, jag är orolig inför pump men hsn vägrar sprutor. Är ni nöjd? För/nackdelar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Känner igen din känsla och förstår att du är orolig!
      Men jag kan säga att OmniPod är det bästa som har hänt oss!!

      Fördelar:
      -slipper krångla med kläderna för att ge insulin, speciellt på vintern när man har många lager på sig. Bara att ta upp enheten och knappa in hur många kolhydrater man ska äta och den ger rätt mängd insulin genom en knapptryckning.
      -om man ska äta pizza så kan man ställa in att den ger lite insulin på en gång och resten under flera timmar, då just pizza ökar blodsockret under en längre tid.
      -Allt är förprogrammerat så ligger man för högt i blodsockret ger det förslag på insulindos för korrigering genom en knapptryckning.
      -Man har en basal dygnet runt som man lätt kan ändra på genom att sänka eller höja den beroende på vad man ska göra.
      -man kan ställa in olika basaldoser, tex bilresa (höjer balsalen med tex 50% under 3 timmar) eller skolgymnastik (sänker balsalen med tex 30% under 1 timme)
      -Man kan "pimpa" podden med olika klistermärken eller rita något coolt med markeringspennor.
      -podden är väldigt liten och kan sitta nästan vart som helst, man badar med den och den sitter väldigt bra trots aktivt liv.

      Nackdelar
      -om man skulle tappa podden eller den slutar fungera(aldrig hänt) så är det ganska bråttom att byta till en ny för att undvika ketoner. (Syror)
      -när nålen skjuts in så låter det ganska "högt" Vår dotter som är extremt stickrädd har alltid Emlaplåster innan. Men en fördel är att man ej ser någon nål med blotta ögat, och det går väldigt fort.
      Hoppas jag kunde hjälpa till med dina funderingar. Och jag lovar att livet med pump är betydligt lättare och ger större frihet, hälsa honom det!
      Och man kan alltid prova och är man inte nöjd så kan man gå tillbaka till det gamla.

      Stort lycka till!!
      Styrkekramar från mig!

      Radera