fredag 21 december 2012

Lågt blodsocker!!

Den här veckan har Elsa varit riktigt låg två gånger! Så låg att hon näst intill tappat medvetandet.
Första gången hände på skolgården och den andra gången hände hemma efter kvällsmaten.
I måndags hade hon vaknat med ett högt blodsocker (nätterna är lite jobbiga just nu) så jag fick korrigera med insulin och sen gav jag insulin som vanligt till frukosten. När vi sen gick till skolan så lekte Elsa med en kompis i en snöhög och när klockan ringde in så kom hon till mig och sa att hon kände sig låg. Jag kollade hennes blodsocker och mätaren visade 1.5 mmol/l. Hon fick snabbt druvsocker av mig och när vi sen gick sakta mot ingången till skolan så vek hennes ben och hon orkade inte gå. Jag fick bära henne in och vi tog av oss och hon fick dricka lite vatten, sen var hon som vanligt igen och jag gick till jobbet.
Den andra gången var i tisdags efter att vi ätit mat. Barnen gick direkt efter maten upp och dansade och höll på att toka sig och skrattade så de kiknade. De höll på intensivt ett tag och jag ropade på dem och sa att de skulle ta det lite lugnt för jag förstod att hon skulle bli låg om hon fortsatte i det tempot. De lyssnade inte och jag som var lite stressad då jag skulle få hem vänner till mig fortsatte med mitt. Efter en liten stund senare så hör jag hur musiken tystnar och Elsa kommer ut och säger att hon är låg, och då gick hon ner med sin storasyster och jag möte upp dem i trappen ner. Såg på henne att hon inte mådde bra så jag kollade henne snabbt och mätaren visade på 1.1 mmol/l . Efter att hon tuggat i sig tre stycken druvsocker så ramlar hon sittandes över Emmy och som tur är så får Emmy tag i henne. Förstår inte varför jag lät henne sitta i trappen, men det gick bra som tur var. Jag tog henne i famnen och satte mig i soffan och då flackade hennes ögon och hon åmade sig fram och tillbaka. Hon mådde inte bra, och Emmy blev väldigt skärrad och sa åt mig att ge henne mer druvsocker. Men eftersom hon långsamt kom tillbaka så lugnade jag Emmy med att nu mår hon snart bra igen.
Elsa har inget minne av vad som hade hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar