onsdag 24 augusti 2011

Från 0,8 mmol/l till 30,3 mmol/l

Igår eftermiddag fick Elsa en väldigt svår insulinkänning på dagis. Hon kommer ihåg att hon lekte hund och att hon kände sig yr och tappade balansen, Elsa gick då till fröken och berättade att hon var yr och sen sjunk hon ihop på golvet och vad fröknarna berättade så ville hon bara sova. De hämtade snabbt mätaren och mätte 0,8 mmol/l
Hon var borta till och från och blev som en ål i fröknarnas famn och svettades kraftigt. De fick ivarjefall i henne druvsocker och sen senare lite mjölk. När jag kom till dagis satt hon i soffan och var helt slut och svettig hela hon. Jag kollade hennes blodsocker och hon hade ökat till 3,8 mmol/l så vi satt kvar en stund till och pratade om situationen och packade sen ihop och åkte hem.
Vi vet inte varför hon blev så låg, hon hade 6,5 mmol/l innan mellis och åt bra. Troligtvis påverkades den svåra känningen av det varma vädret och att hon hade varit ute och rört på sig innan hon åt mellis.

Hon återhämtade sig bra och fick gå till dagis dagen därpå. Hon hade bra blodsocker när hon vaknade, sen åt hon frukost och fick lite extra insulin då hon hade ett nytt "tanklock" (Insuflonknapp där hon får insulin igenom) Vi måste alltid ge henne en halv enhet extra då det ligger kvar en halv enhet insulin i plaströret där insulinet går igenom. Efter frukost hade hon 21,2 mmol/l så fröken ringde till mig och jag sa åt henne att hon skulle ge Elsa 1,5 enhet extra insulin och sen ville jag att de skulle kolla henne en halvtimme efter och ringa mig.
När det gått en halvtimme ringde hon och berättade att Elsa hade 30,3 mmol/l så då åkte jag direkt och hämtade henne. Sen kollade jag ketoner och gav Elsa en enhet insulin varje halvtimme fram till lunch och fick ner hennes blodsocker sakta men säkert. Hon var t om lite låg innan lunch 3,3 mmol/l men åt bra och fick en bra balans på blodsockret resten av dagen.

Stackars lilla Elsa fick vara med om det lägsta och högsta blodsockervärde vi någonsin mätt inom loppet av 18 timmar. Vi vet inte vad som händer i hennes kropp just nu?

4 kommentarer:

  1. Gumman! Elin blev låg rätt ofta på dagis. Och svimmade av. Kan det inte ha och göra med att ni bytt till pump? Elin vill också ha pump nu och vi ska till dr på måndag 29/8. Får se vad de säger. Vi får den säkert inte samma dag.
    Det är ett jäkla skit med diabetes. Jag hoppas de kommer på en lösning så de slipper insulinet och lättare kan hantera diabetesen.
    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Stackars er tjej!
    Det som kan göra mig så frustrerad ibland är att man inte kan känna hur det känns att ligga t.ex högt el lågt. Man försöker förstå men man kan inte känna...
    Vår dotter har precis fyllt 10år hon fick diabetes dec-09. Sista året tycker nog vi att hon har haft det ganska kämpigt med hoppande värden. Innan sommaren bytte hon dock insulinsort och då blev det något bättre. MEn det är väl många hormoner som späkar i hennes kropp för tillfället...
    Lycka till!
    Mvh Sara

    SvaraRadera
  3. ska ni inte få en son grej som testar henne också ? jag har diabetes och ska få en son eftersom jag får testas 17,5 gånger per dag.

    SvaraRadera
  4. Vår son har insulinpump och det är verkligen det bästa som har hänt oss! Den är ett fantastiskt hjälpmedel och jag är säker på att ni kommer tycka detsamma! Hela världen blev så mycket enklare med den och blodsockret mycket jämnare och enklare att reglera :)

    SvaraRadera