tisdag 3 maj 2011

HbA1c 50 (5,8)

Idag var vi till läkaren på diabetsmottagningen och kollade Elsas långtidsvärde.
Och det hade blivit betydligt bättre än förra gången.
5,8 % och som det nu med det internationella måttet blir 50 mmol/mol
Läs mer om det på http://www.hba1c.nu/
Vi är jätte glada att vi lyckats få ner hennes långtidsvärde.
Normalvärde är 3,5 - 5%. Målet för barn och ungdomar med diabetes är att under remissionen (första året) ligga inom normalområdet och därefter mellan 6 - 6,5%, vilket motsvarar medelblodsocker på ca 9 - 10 mmol/L.
6% motsvarar 52 mmol/mol.

Elsa fick nya insulinpennor idag med minnesfunktion:




Det finns även skins att smycka pennorna med:


Visst är de fina?
Läs mer om dem på www.novopenecho.se/NovoPenEcho.asp

Nu under sommaren kör vi på som vanligt och när vi kommer tillbaka till mottagningen i augusti så pratar vi mer om insulinpump och eventuellt testar vi en Medtronic insulinpump på Elsa till hösten.

4 kommentarer:

  1. Ni verkar ha en bra sköterska.
    Vår är bra och kunnig men väldigt restriktiv med nya saker. Vi frågade flera gånger om vi kunde få en extra penna till dagis för vi glömde pennan ibland på dagis och då var ju kvällen körd och ibland hemma på morgonen och då var det bara att åka hem och hämta och komma försent till jobbet. Fick svar att vi kunde få engångspennor som bara tog heldoser. Men vi behöver ta halvor med. Jag väntade ut läkartiden och Tomas var med den gången och frågade lite försiktigt om det var möjligt. SJÄVLKLART svarar läkaren och vips hade Tomas ett recept i handen. Till sommaren förra året frågade jag om det fanns kylfodral till pennorna. NEJ det får du köpa själv sa hon. För två veckor sen så pratade jag med min brors tjej som har haft diabetes sen hon var 5 år och hon sa att hon fått två kylfodral under tiden hon haft diabetes och hon är 23 år idag.
    Jag tycker inte att vi är "gamiga" utan vi frågar när det är något som kan bli bättre som tex den extra pennan till dagis. Ändå är det kalla handen. Elin fick även prova en sån där mätare som mäter blodsockret hela tiden. Jag trodde att vi skulle få en sån som ni provade som visar hela tiden hur blodsockret ligger till och som är trådlös. Men NEJ. Vi fick någon gammal som funkade så klart och när jag frågade om den där trådlösa svarade hon att det har vi inte i det här landstinget. Eftersom vi varit väldigt duktiga under mätningen och ville prova igen sa läkaren att ni ska få en sån där trådlös den här gången. Men ni har ju inte sånna här sa jag. Jo det har vi sa han. Jag skriver att ni ska ha en sån. Vi blev jätteglada för den signalerar ju när man är på väg till hög eller låg. Ska bli intressant att se vad vi får när vi ska dit nu i juni. Jag lovar att det blir en med sladd. ;)

    Har ni kylfodral till era pennor?

    Oj vilket inlägg. Men jag bara ville få ur mig det. Sorry.

    SvaraRadera
  2. Hej, Vi gå på östra i göteborg och vi har fått skaffa våra kylfodral själva. Vi var på resa nu i början av maj och beställde två stycken De kostade runt 230 styck tror jag.
    Vi behövde faktiskt aldrig använda dem utan det räckte med en liten kylklump som var i ett av våra hårda och det tror jag men är inte säker att vi fick av det företaget utan att betala.
    Vi hade oxå gärna velat prova en sådan där socker mätare i några dygn men har inte tagit upp det med läkaren ännu. Det där med pennor har aldrig varit problem för oss. De skrev ut två direkt av de nya pennorna och innan hade vi oxå två eller t.o.m tre.
    Maximilian fick sin diabetes i Augusti-10
    /Malin

    SvaraRadera
  3. Åsa, vi använder Romalore kylfodral när det är varmt. De finns att köpa på www.romalore.com
    Vi har även använt en kylväska med isklump som vi fått av diabetesskjuksköterskan sponsrat från insulin.se
    Du kanske kan maila till dem och höra om de har möjlighet att skicka en kylväska till er? Värt att prova ivarjefall.
    Blir glad av alla kommentarer jag får, fortsätt skriv av dig ;-)

    SvaraRadera
  4. Du nämner i slutet att ni funderar på insulinpump. Vi använder det sedan ett halvår tillbaka och jag kan bara rekommendera.

    Nyss råkade blodsockret ligga för högt (10 mmol) så det var bara att ge en korrektion på 0,2 E. Det är inte möjligt med pennor med graderingen 0,5 E.

    Vi har medtronics pump. Den är inte problemfri men bättre än pennor. Det blir ofta bubblor i reservoaren när vädret växlar.

    SvaraRadera