söndag 9 maj 2010

1,7 mmol/l

Hur lågt blodsocker kan en diabetiker ha innan dem hamnar i koma?
Elsa hade ivarjefall 1,7 mmol/l i blodsocker idag efter middag när hon kom in för att ta kväller. Hon hade varit ute på studsmattan och hoppat och busat med sin storasyter och granntjejen. (Där av lågt blodsocker, som dom höll på) Jag ropade in henne och hon och storasyter kom flamsande in och drack vatten. Det enda jag kunde tycka var konstigt var att hon drack vattnet och spottade ut på golvet och fortsatte skratta, precis som om hon skulle vara onykter. Det är väldigt sällan vi märker att hon är låg, hon kan ibland bli gnällig och trött och säga att hon är hungrig men jag har aldrig varit med om att hon betett sig som hon gjorde idag.
Om jag hade väntat med att ropa in henne en halvtimme senare, vad hade hon haft då i blodsocker. Hade hon bara helt plötsligt fallit ihop i koma eller hur kan det bli?
Så alla diabetiker där ute. -Hur lågt blodsocker har ni haft som lägst? Hur har ni reagerat? Och ni som hamnat i koma vet ni vad ni hade i blodsocker då?
Vet att det är väldigt inviduellt hur man reagerar men jag skulle ändå vilja få höra era berättelser.

13 kommentarer:

  1. det är nog väldigt indivit jag kan hamnar på 1,2 och ändra stå rakt. jag har haft många riktigt låga klänningar och jag har haft diabetes i 6år, men jag har ALDRIG hamnat i koma. 1 gång har jag blivit rejält omtöknad, men jag har aldrig blivit så låg att jag inte kan ta mig fram på egna ben, lite sötning behövde jag den gången, men då hade jag haft känningar nästan hela tiden i två dagar, så det var nog därför jag var lite känsligare. så det är svårt att säga hur lågt man kan hamna utan att komma i koma skulle jag vilja säga, det beror helt på individen tror jag.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talare - oerhört individuellt. Linn har haft flera värden under 1,1 mmol/l (mätaren kan inte ange lägre värden). Hon har bara känt sig trött eller yr vilket är hennes vanliga symtom på lågt blodsocker. Vid något tillfälle låg hon på 1,3 mmol/l och då fastnade hon i rörelsen och satt bara och stirrade framför sig. Detta hände på förskolan. De gav henne druvsocker och sade åt henne och tugga och det klarade hon. Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Og takk for innholdsrik blogg som jeg driver og leser meg opp på.

    Nå har vi kun hatt diabetes i hus i en måned, men det laveste er 1,9. Du kan lese mer om det under. Siden det skjedde på SFO, fikk jeg ikke sett hvordan hun reagerte. Men så veldig tydelig kan det ikke ha vært.

    http://diamamma.blogspot.com/2010/05/ny-rekord.html

    SvaraRadera
  4. Hej. Min Alice som är tre år, låg på 1,7 i helgen. Det var i lördags precis innan vi skulle äta middag hos några kompisar. Hon har bara haft diabetes i tre månader och aldrig legat så lågt tidigare. Vi gav en och en halv druvsockertablett och vanlig coca cola. Efter 10 min fick hon middag och hon åt som en häst - trodde aldrig att hon skulle sluta. Hon äter aldrig så mycket annars. Efter middagen fick hon lördagsgodis också. Vi chansade på insulinet och jag tänkte att det här går aldrig - hon kommer säkert ligga jättehögt. Men när vi kollade efter 1½ timma låg hon på 5-6 ngnting (jag kommer inte ihåg exakt), så det gick ju bra.

    Jag märkte inget särskilt på henne förutom att hon var lite mammig, gnällig och ville vara hos mig. Då kom jag på att hon kanske kunde vara låg och kollade genast blodsockret.

    Tur att det gick bra för er i alla fall!

    SvaraRadera
  5. Helena Lindmark11 maj 2010 12:29

    Hej Sandra!!
    Usch vad läskigt att Elsa blev så låg och att det knappt märktes... vet så väl hur det känns. Elin har haft 1,8 som lägst. Från att ha hoppat runt och lekt för fullt så bara satte hon sig ner och började gnälla, tog ett bs och trodde knappt mina ögon!! Hon kunde med nöd och näppe tugga i sig dextrosolen och det tog en bra stund innan hon orkade stå själv och sedan blev hon HUNGRIG och åt, åt och åt!! Vi har uppmätt 1,8 en gång tidigare också och då låg hon bara på golvet (skulle klä på sig ytterkläderna) och så blev hon jätteledsen för att i nästa stund bara titta med sååå trötta ögon... Även då lyckades hon till slut tugga och piggnade till.
    Det är så hemsk när det kan gå så fort och när dom inte känner själva =(

    Kramar till dig!!
    Helena Lindmark

    SvaraRadera
  6. Tack för alla komentarer! Intressant att få höra hur andra reagerar på lågt blodsocker.

    SvaraRadera
  7. Mitt lägsta värde jag mätt är 1,1 och då var jag vid fullt medvetande. Jag har däremot tuppat av ett x antal gånger och då brukar värdet ha sjunkit mot närmare 0. Jag har haft diabetes i snart 8 år och skulle säga att det värsta man kan göra är att "hoppa över att äta och istället mäta blodsockret". När jag var yngre uppmanade alltid mamma och pappa mig att mäta mig om jag kände mig låg. Detta gjorde att jag mätte mig och hann tuppa av innan jag fått i mig något att äta. "Känner" man inte av att man är på väg att bli låg brukar min kropp se till att jag får i mig något att äta "av sig själv", men om det är så att jag är vid "fullt medvetande" och dissar känningen "för en sekund (genom att exempel mäta mig)" ja då är det "kört"

    Hahaha ni kanske inte förstår ett dugg av det jag försöker beskriva! ;)P

    Grymt bra blogg, det är roligt att "titta in" ibland! man blir påmind sitt liv som "liten"!

    SvaraRadera
  8. Hej Sandra!
    Vilken fin blogg du har! Jag hamnade här mest av en slump idag och fastnade i all intressant läsning :-) Appropå din undran om reaktioner på sockerfall så känner jag igen din beskrivning av onykterhet. Min man, som har typ 1 sedan 10 år tillbaka, reagerar ibland som om han vore riktigt fylle-tramsig, spinger runt och fjantar... Det har inte varit läge att mäta vid de här tillfällena men det blir inte så varje gång han blir "låg".
    Ha en riktigt skön sommar!

    Linda

    SvaraRadera
  9. hej jag heter jeanette o har en dotter på 14 som haft typ 1 diabetes isnart 10 år. det är inte det låga blodsockret man ska oroa sig för,det är en vanlig uppfattning att man hamnar i koma om man ligger för lågt,har man bara ätit bra så man har en socker reserv i levern så klarar kroppen av det själv om man tuppar av, det är mycket värre med höga värden vad det gäller syra förgiftning o följd sjukdomar,jag vet detta för min dotter höll på att dö av sin diabetes nu i maj,hon fick bältros vilket gjorde att blodsockret skenade i väg hon låg på 75 när vi kom in till lasarettet . när det gäller din dotter så se bara till att du kan ge henne dextrosol,blir hon väldigt konstig så smörj flytande honung på insidan av hennes kinder så rättar blodsockret till sig fort.min dotter har varit så låg att det varit under mätbart värde o då kan man krampa det är riktigt otäckt men inte farligt. så jag hoppas att det löser sig för er mvh jeanette

    SvaraRadera
  10. Tack för alla kommentarer. Det är jätte intressant att få höra era berättelser. Och tack Jeanette för dina ord, nu känner jag mig lite lugnare gällande lågt blodsocker.
    Det är ju som du säger värre med högt blodsocker. Vad otäckt gällande din dotter vars blodsocker skenade iväg till 75!! (Kan man ha så högt?)Elsa har inte haft vattkoppor ännu och det är ju samma virus som bältros. Läskigt!

    SvaraRadera
  11. Jag har haft diabetes typ 1 i 18 år (var 4 år när jag fick diagnosen) och har haft MÅNGA allvarliga känningar. Har flera gånger varit med om att det har varit för lågt för att visas i siffror på blodsockermätaren (står LOW på mätaren och är då under 1,2). Men det är väldigt olika på hur jag reagerar på så låga värden, ibland kan jag vara helt klar i huvudet och ett par gånger har jag vaknat upp på lasarettet. Men i 99% av mina allvarliga känningar har det räckt att min sambo fått i mig mat sen har det rättat till sig.
    Jag tror att Elsa kommer att klara det här galant med sådana hjälpsamma föräldrar, lycka till i fortsättningen.

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag har typ1 diabetes sen 1981 när jag var runt 9- 13 år så hamnade jag ofta i koma på morgon kvisten efter 13 års åldern så har jag aldrig hamnat i koma! Jag är nu 35 årig kille som har pinats med gamla rön om kost som har ändrats efter åren ! Sunt bond förnuft och en bra kost utan sötsaker som läsk chips och godis så kommer man långt!

    SvaraRadera
  13. Hej! Min tonårsdotter som fick typ 1 diabetes för ett år sedan fick lägsta blodsockret hittills idag (0,9) i skolan, hade råkat ta lunchsprutan 2 ggr och idrott direkt på det. Verkade rejält omtöcknad, snurrig, skakig och hörde väldigt dåligt. Jag tappade kontakten med henne en kort stund och hann bli väldigt orolig innan en av hennes kompisar kunde lugna mig om att hon mådde bättre. Så började söka mer om vilken nivå man riskerar få koma på och hittade bloggen. Många bra inlägg, stort tack alla som delar med sig!

    SvaraRadera