söndag 11 april 2010

Diabetes hos barn i barnomsorg och skola

Det här brevet (se nedan) har jag skickat till rektorn på Elsas förskola och till rektorn på den skola som Elsa kommer gå i om några år.
Sen har även personalen på förskolan fått brevet utskrivet.
Jag hoppas att även ni läser detta brev som Johnny Ludvigsson, Professor/överläkare och ordförande i Barndiabetesfonden har skrivit. Ett barn är bara ett barn och det ansvar som det är att ha diabetes är inte rimligt att fixa själv när man går i skolan, så en resursperson är en självklarhet i mina ögon.
Just nu fungerar det väldigt bra på Elsas förskola och personalen där är helt underbara. Det har inte varit några problem med att få resurs för Elsa, men det har blivit nerdragningar och jag hoppas att detta brev kan få alla att förstå hur viktigt det verkligen är att Elsa får den extra hjälp som behövs för att hon ska kunna få leva som vilket barn som helst utan att få de komplicerade följdsjukdomarna som man får om man missköter sin diabetes.

Läs brevet här:
http://www.barndiabetesfonden.se/file/pdf/diabetes_hos_barn_i_barnomsorg_och_skola1004.pdf

1 kommentar:

  1. Det är en bra skrivelse. Linns rektor och fröken uppskattade att jag skickade den till dom. Tack och lov fungerar det kanon i förskoleklassen. Linns fröken är en klippa liksom personalen på Fritids. Ha en fin dag! Anna

    SvaraRadera