lördag 6 mars 2010

Lågt blodsocker!

Konstig dag som började redan igår eftermiddag.
Vi fattar ingenting!!
Vid 15.00 igår hade hon 4,6 i blodsocker och då fick hon en smörgås utan insulin och när mormor kom och hämtade henne vid 16.00 och de kollade hennes blodsocker hade hon bara 2,6 så då fick hon druvsocker och sen en halv smörgås hos mormor (utan insulin)
Innan middag hos mormor hade hon 10,4 och då fick hon långtidsverkande insulin som vanligt (4,5 enhet) och korttidsverkande insulin (1,5 enhet) efter middagen fick hon ostbågar och jag kollade inte henne förrens kl. 00.15 och då hade hon bara 3,6
Hon vaknade och jag tog upp henne och gick till köket. Jag gav henne druvsocker men hon ville inte ha. Sen spydde hon i min famn på golvet på mig och på henne!
NEJ, Inte magsjuka!!!
Och hur ska jag nu få i henne något när hon spytt och desutom var låg! Shit, lugn bara lugn var ska jag börja tänkte jag!
Det var bara att trippa till toaletten ta av sig alla kläder och hoppa in i duschen, sen fick hon sitta med handuken och åt som tur var druvsocker och när jag hade torkat upp alla spyor så fick hon ett glas mjölk som hon också som tur var drack upp. Sen gick vi och la oss och jag fick ställa kl. på 02.30 för att kolla hennes blodsocker och då hade hon ökat till 7,0 och vid 05.00 hade hon 8,3
Sen dess har det inte kommit några mer spyor. Är det någon som vet om man kan må illa vid lågt blodsocker?
Morgonen började med frukost och Elsa åt en smörgås och lite yoghurt och till det fick hon långtidsverkande insulin (4,5 enhet) och 2 enheter av korttidsverkande insulin. Hon hade 4,1 i blodsocker innan frukost och 3,1 en och en halv timme efter, så då var det bara att ge henne druvsocker och en halv smörgås. Innan lunch hade hon bara 3,4 och då fick hon äta utan få något insulin, 1 1/2 timme efter hade hon sjunkit till 2,6 fast hon åt och inte fick något insulin. (konstigt) Hon fick druvsocker och ostbågar, sen vid mellis som hon ej åt något hade hon 4,6 i blodsocker och efter det 5,5. Innan middag kl. 18.00 hade hon bara 3.9 och då åt vi pizza och hon fick sitt långtidsverkande (4,5 enhet) Eftersom hon varit låg utan insulin under dagen så var jag tvungen försöka få tag i våran diabetssjuksköterska och det är ju inte lätt en lördagkväll, men hon svarade och jag fick lite råd. Hon vet inte vad det beror på men ibland kan det vara så att hormonerna och cellerna i kroppen spökar. Vi har aldrig varit med om att hon har blivit låg utan insulin i kroppen och förra gången hon hade magsjuka så krävde hon mer insulin trots att hon knappt åt något. Känns inte som om det är magsjuka hon fått, men hur ska man veta?
Det var så trist för Elsa för hon skulle ha barnkalas idag! Men det vara bara att ringa runt och vi fick skjuta fram det till nästa lördag istället.
Nu en timme efter middagen somnade Elsa i soffan och när vi kollade henne hade hon bara 1,9!!!
Läskigt lågt!
Hur kan hon sjunka så lågt utan kortidsverkande insulin i kroppen?
Det blir att kolla henne var och varannan timme dygnet runt nu känns det som.

5 kommentarer:

  1. Hej. Jag heter också Sandra. Är glad att jag hittat din blogg! Jag har en dotter som är tre år. Hon insjuknade i diabetes nu i slutet på februari och om jag förstår rätt var eran tjej också precis tre år när hon insjuknade?

    Inatt har dottern spytt och idag har hon feber. Hon har fått sitt långtidsverkande insulin, men bara totalt ca 2 enheter måltidsinsulin idag eftersom hon knappt ätit något. Har ju också läst att det krävs mer insulin när de har feber men vi har haft tät kontakt med sjukhuset idag och blodsockret har legat hyffsat.

    Ville eg bara säga att det är kul att läsa om andra som är i samma situation! Jag har läst igenom din blogg ända fr början. Det är en resa man har framför sig innan man lär sig allt...

    Hälsn Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra!
    Fy så jobbigt med svängningarna i blodsockret... Så drygt också när man inte kan hitta någon förklaring eller anledning... =(
    Hur mår ni nu?? Har magsjukan slagit till på allvar? Hoppas inte!!
    Stor kram och ett försenat grattis till Elsa på 4-års dagen!

    Kram Helena Lindmark

    SvaraRadera
  3. Hej Sandra!
    Vad roligt att du gillar min blogg. Blir så glad att få respons. Ja det stämmer att våran tjej var 3 år när hon insjuknade, precis som din tjej är nu. Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  4. Hej Helena!
    Ja visst är det jobbigt när blodsockret svänger och man inte har någon förklaring. Tack för gratulationen! Kram

    SvaraRadera
  5. Ja man kan kräka av lågt blodsocker. Nu vågar jag inte uttala mig om diabetes, själv lider jag av lågt socker, å mår jag illa är det bara socker som fan fort. Och sen riktig mat.

    SvaraRadera