onsdag 30 december 2009

HbA1c=6,1

Idag var vi till USÖ för att kolla Elsas HbA1c värde (Ett långtidssockerprov)
Vi hade inte varit där sen i semptember så vi hade sett fram emot det här besöket jätte mycket.
Hon hade ökat, dvs legat högre i blodsocker än vad hon gjort de andra gångerna men tydligen är 6,1 fortfarande bra.
Allt under 6,5 är bra enligt diabetessjuksköterskan.
Det är inte lätt att hålla blodsockret på en jämn nivå, så vi får vara nöjda trots allt.
Nu är vårat mål att få bättre HbA1c värde till nästa gång, det är bara att kämpa på!

4 kommentarer:

  1. Hej Sajadee!

    Jag heter Tove och jag vill börja med att tacka för en fin blogg med trevlig läsning. Jag driver hemsidan www.diabetesfamilj.se och undrar om jag får göra reklam för den på www.diabetesfamilj.se och kopiera bilden du har längst upp på bloggen och länka via den hit?

    Kontakta mig gärna på tove.sundberg@diabetesfamilj.se

    God fortsättning på det nya året!

    Mvh Tove Sundberg

    SvaraRadera
  2. Hej!

    God fortsättning på det nya året!

    Tack för en fin blogg. Har varit här några gånger och läst. Tack också för att du har länkat till filmen om Linn. Jag är ingen aktiv bloggare men jag försöker få till ett och annat inlägg i alla fall, kolla gärna in vår hemsida: www.suchomel.se

    Lycka till och fortsätt kämpa på!

    MVH
    Anna

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!
    Tack!
    Var inne på er hemsida och blogg och ser att eran dotter fick diabetes exakt 1 månad innan vår dotter. När jag läser era tankar kring året som gått,kan jag bara säga att jag känner precis som er!
    Jätte bra att ni gjorde filmen och Linn, den speglar så den värld vi också lever i.
    Det är viktigt att den nås ut, så folk förstår hur en diabetiker vardag ser ut. Jag har fått några kommentarer från folk som säger:
    -Hur går det med Elsa? Har ni minskat ner på sprutorna nu?
    eller...
    -Det växer bort när hon blir äldre va?
    Information behövs för att folk ska förstå hur det är med att ha diabetes.
    Så tack för att ni gjorde filmen!

    Sandra

    SvaraRadera
  4. Hej!
    6,1 är väl ett bra HbA1c? Jag har en son som är 5 1/2 år och har haft diabetes i snart 2 år. Han ligger på ett värde mellan 5,9-6,5 och hans sköterska och läkare tycker att det är kanonvärden. Ett barn som växer är enl dom, svårare att hålla nere värdena på, så allt under 6,5 är bra och även under 7 helt ok.
    Lycka till även framledes :)

    // Marianne

    SvaraRadera