torsdag 22 oktober 2009

Högre blodsocker!

I ungefär 3 veckor har Elsas blodsocker varit högre än normalt. Vi har fått ökat insulinmängden och det har varit många gånger man inte riktigt förstått sig på hennes värden.
Men det vi tror har påverkat är att hon växt och blir större, men man vill ju vara försiktig och inte öka insulindosen för fort och för mycket på en gång.
I 3 veckor har Elsa även haft en ny resurs på dagis eftersom H är på semester i 6 veckor och det bästa av allt är att hon själv har diabetes. Det är en jätte go tjej och det känns väldigt tryggt att ha henne där, och man kan fråga henne vad hon tror och få råd och tips av henne.

Beställde en bok på internet som vi läser på kvällarna. Det är väldigt bra bilder och Elsa känner igen sig och berättar att hon också gör som pojken på bilden och kommenterar flitigt.
En bok att läsa och titta i tillsammans med sitt barn där vi får följa August som fått diagnosen diabetes. En unik fotobok med positiv underton som hjälper ett drabbat barn och alla runtomkring att förstå situationen. Diabetes är en alltför vanlig sjukdom som drabbar allt fler. Att få diagnosen kan innebära stora förändringar av livsvillkoren, speciellt för ett barn. I denna bok får vi följa August när han får sin diagnos och hur hans liv ser ut det närmsta året, på sjukhuset, hemma och i skolan. Han är en charmig och aktiv kille som spelar fotboll och innebandy och han undrar över framtiden. Boken är uppbyggd kring fotografier med korta texter som beskriver situationerna. Dessa inkännande och osentimentala bilder är tagna av fotografen Thomas Bergman som under decennier har valt att följa barn i utsatta situationer.
Jag beställde den på www.bokus.com och betalade 143:- + 19:- i frakt.
Den kan jag verkligen rekommendera!

4 kommentarer:

  1. Va lustigt att du också skrivit om boken just idag! Men jag tycker den verkar så bra. Framför allt för små barn så dom kan se hur andra barn har de med diabetes. Blev nästan tårögd när jag läste om ett elsa börjat kommentera och berättade att hon också gör som pojken.. Vet inte varför men tål inte när jag ser barn med diabetes.. de gör ont i mig. Att ett litet barn ska få diabetes.

    jag ska nog beställa en sådan, fast jag är ädlre kan den vara intressant för mig med :)

    SvaraRadera
  2. Jag har precis hittat er blogg här ute i cybervimlet, jag blir helt ställd när jag läser. Tårarna rinner ner för mina tårar och jag känner rädslan mer er. Jag måste säga att hela familjen gör ett toppen bra jobb,håller humöret uppe och gör det bästa v situationen.. Jag kommer forstätta att följa er här. Jätte intressant.. ta hand om er och ge dina två prinsessor en super stor kram!

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer, det värmer mitt hjärta.
    Visst är det orättvist att små barn ska få diabetes. Men något possitivt med det hela är ju att de inte kommer komma ihåg något annat liv, och Elsa kommer bli expert på att känna sin egen kropp. Det jag kan känna är att man har ett så enormt ansvar som förälder och man tänker diabetes dygnet runt. Man vill att hon ska må så bra som möjligt och så vill man inte betunga henne med det jobbiga.
    Kram till er och fortsätt blogga Camilla för jag tycker du är så duktig och engagerad och man lär sig och får många bra tips från din blogg.

    SvaraRadera
  4. Vilken trygghet att få en resurs som också är diabetiker.! När det gäller Elsas blodsocker så kommer det nog tyvärr vara så många många gånger. Min son brukar ha några veckor i halvåret då sockret stiger och stiger. Ibland har han en infektion som påverkar. Ibland är det andra hormoner som ställer till det och ibland har man helt enkelt inte en aning. Min son är snart 8 år och har haft diabetes sedan 10 månaders ålder.

    Jag såg att ni hade varit i Turkiet. Det såg ut att ha gått bra och att ni hade det bra. Skönt! Vi åker till Kanarieöarna på tisdag!

    Ta hand om er.

    C.

    SvaraRadera