söndag 1 mars 2009

Tycker inte om låga värden!

Usch i natt var det läskigt, vi vaknade av klockan kl. 03.00 och tog blodsocker på Elsa.
1.9 mmol/l !! (Normalt som jag nämt förut är mellan 4-7 mmol/l)
Läskigt lågt, det var bara att väcka henne och snabbt få i henne druvsocker.
Och det var inte så lätt hon ville ju bara sova. Men tillslut fick vi i henne lite druvsocker och sen fick hon en smörgås och ett glas mjölk. (man ska vänta ca. 10min för att druvsockret ska hinna ut i kroppen)
Får man för lågt blodsocker som diabetiker kan man svimma av, och i värsta fall hamna i koma. För att häva en "känning" när blodsockret är för lågt behövs genast kolhydrater som snabbt tas upp i blodet. Man ska därför ALLTID ha druvsocker till hands.
Har man tuppat av får man ge henne en glucagon-spruta och sen ringa ambulansen. Det hoppas jag verkligen vi får slippa.
Jaha, varför var hon så låg på natten?
- Vi tror att det var middagen som hade för snabba kolhydrater.
Vi åt torskgratäng med potatismos, och sen åt hon popcorn.

All mat som innehåller kolhydrater höjer blodsockret, men olika snabbt.
Hon hade 10,3 mmol/l kl. 23.00 och sen sjönk det till 1,9 mmol/l kl. 03.00

Långsamma kolhydrater:
Bröd med hela korn, pasta, grönsaker, rotfrukter, äpple, päron, apelsin,
bönor, linser, fil, yoghurt.

Medelsnabba kolhydrater:
Knäckebröd, kokt potatis, parboiled ris, müsli, banan, konserverad frukt, råris, popcorn, chips, choklad, bulgur

Snabba kolhydrater:
Vitt bröd, potatismos, klibbigt ris, cornflakes, snabbnudlar, russin, godis, saft och läsk.


  • Försök alltid ha något långsamt livsmedel med i en måltid.
  • Äter man något som är snabbt, ska man också äta något långsamt.
  • Långsamma och snabba kolhydrater tillsammans ger en medelsnabb måltid.

Så det gäller att tänka till vad hon får i sig för att slippa både låga och höga värden.

JOBBIGT måste jag säga. Det är ständigt planering och oro hela tiden.
Hjärnan går på helvarv.

Nog om detta för idag känner jag!

1 kommentar:

  1. 1,9 det ät lågt mitt lägsta som jag har varit på natten är runt 3

    SvaraRadera