söndag 22 februari 2009


Nu har det snart gått 2 veckor sen vi fick veta att vår (snart) 3 åriga dotter Elsa fått diabetes typ 1, och det har verkligen förändrat våra liv.

Det var bara att släppa allt och nu försöka fokusera och förstå allt vad diabetes innebär.

Tänkte att jag skulle samla lite information om diabetes på den här bloggen och låta er följa med på våran resa med att leva med sjukdomen.

Vad är Diabetes Typ-1 ?

"Diabetes är en autoimmun sjukdom som innebär att kroppen bildar antikroppar mot sina egna celler, alltså att kroppens immunsystem angriper sina egna celler. I detta fall är det betacellerna i bukspottkörteln som producerar insulin som blivit angripna. Insulin är ett hormon som behövs för att cellerna ska kunna få sitt bränsle som är glukos. Utan bränslet upphör all tillväxt i kroppen. Man kan inte få diabetes typ 1 på grund av att man ätit för mycket godis och diabetes är inte en sjukdom som kan växa bort. Det finns ingenting som vi föräldrar har kunnat gjort för att förhindra att våra barn drabbats av diabetes, vem som helst kan få det och när som helst."
(källa: http://www.diabetesfamilj.se/)


1 kommentar:

  1. Hej Sandra! Jag är en 18-årig tjej som nyligen fått reda på att jag, precis som Elsa, har diabetes typ 1. Jag vill bara tacka dig för att du har skrivit så detaljerat i din blogg hur vardagen är, helt äkta utan önskan att mildra eller förvärra någon del. Jag har läst igenom HELA den här bloggen, alltså varenda ord, läst varenda sockervärde och försökt fatta 100- och 500-grejerna och kollat in några länkar. Jag tror detta har tagit mig ungefär 6 timmar, och det har gett mig mer än vad samtliga av mina läkarbesök har gett mig hittills. Med detta meddelandet vill jag egentligen bara att du ska kunna sträcka på ryggen och känna att du gjort något bra, för någonstans inom mig känns det, efter idag, som att jag inom en snar framtid kommer kunna sluta ljuga för läkarna om mina värden, stanna på ett helt läkarbesök utan att rusa ut, och framför allt: konfrontera min värsta mardröm; ta min första insulinspruta. Snart, snart klarar jag det!
    Tack för att du visar världen och lär oss, sjuka som friska, hur det här livet verkligen ser ut.
    MVH Ellen

    SvaraRadera